web analytics

Med nytt hopp om samtiden

Den fria leken.
Den fria konsten.
Det fria samtalet.
Den fria forskningen.
Nästan allt jag gillar, gillar jag som allra bäst när det är fritt.
Gärna så fritt att gränserna som skiljer det ena från det andra löses upp och försvinner.

En flock fantastiska prärievargar tog igår tillfälligt över en rondell i ett ösregnigt Järna. Situationen i rondellen, som blev slutpunkten på en tre dagar lång klassresa genom inre och yttre landskap, uppstod ur något som inte gärna låter sig kategoriseras. Det var en pedagogisk situation, eftersom jag i egenskap av gästlärare haft förmånen att formge dessa dagar. Tillsammans med gruppen har jag arbetat med att skapa direkta erfarenheter av de olika förhållningssätt, fenomen, teorier och praktiker som jag önskade att deltagarna skulle få med sig från kursen. Det var också en lekfull situation, en konstnärlig situation, en social situation och i allra högsta grad en undersökande situation. Helt enkelt en korrupt kombination av överlappande drivkrafter och metoder.

Under de tre hela dagar vi spenderat tillsammans har vi hunnit med mycket, delvis tack vare att vi inte befunnit oss i något klassrum utan istället rört oss mellan många olika platser. En höjdpunkt för mig personligen var till exempel när gruppen besökte min dotters klass på Solvikskolan. De mänskliga möten som uppstod mellan femteklassarna och folkhögskoledeltagarna var både hjärtevärmande och ömsesidigt inspirerande. En annan höjdpunkt för mig var att få presentera Norrtuna för gruppen, vilket toppades med en värmande och välkomnande fika i min vän Klaras kök. Undervisning, eller vad det nu är jag gör med människor i olika pedagogiska sammanhang, behöver inte vara svårare än så. Kunskapande kan vara något så konkret som mänskliga möten och samtal.

Trots att jag gjort liknande arbeten med olika människor i olika sammanhang upphör jag aldrig att imponeras av grupper som denna folkhögskoleklass. Det har varit ett rent nöje att samarbeta med deltagarna och deras förmåga att möta ovissheten har varit enastående. Istället för att reagera på kontrollförlust med skepsis eller skräck har de litat på sig själva och nyfiket välkomnat ovissheten som en möjlighet. Vad händer när vi släpper taget och ger oss hän? Vad uppstår när äventyret överordnas tryggheten? Vilka värdefulla erfarenheter väntar den människa som trots sin rädsla kliver rakt in i den egna mörka grottan, även fast det inte finns några som helst garantier om utdelning eller triumf? Jag är oerhört tacksam för att jag får spendera min vakna tid på det sätt jag gjort de senaste tre dagarna, med att lära in och ut om livet, leken och konsten. Tack!

IMG_4313
IMG_2410 IMG_2413 IMG_2415 kopia

”-Vem är er ledare?”

Poliserna som hunnit ikapp oss är nyfikna. En av dem lyser på sig själv med en ficklampa medan han försöker bringa klarhet i vad det är för en märklig folksamling som driver omkring på gatorna i Sandviken sent en onsdagskväll. Att döma av hans frågor tycks det pågå en febril aktivitet i polismannens prefrontala cortex – han försöker placera oss i en passande kategori genom att avläsa våra kläder och fanor men har uppenbara svårigheter med att hitta ett lämpligt fack. Gruppen är för märkligt sammansatt, har för konstiga fanor och framför allt är för ovillig att räta ut hans frågetecken genom att lämna raka svar på hans enkla frågor.

”-Vi har ingen ledare”

”-Vad är ni emot?”

”-Inget”

”-Jamen vad är ni för då?”

”-Inget särskilt”

”-Men tycker ni någonting? Har ni någon åsikt? Vad vill ni?”

Vi går vidare, vi har ett jobb att sköta eller åtminstone ett samskapat utforskande att utföra. Poliserna går tillbaka till sin bil men väljer att hålla oss under uppsikt tillsammans med ännu en patrull som anlänt i egen bil och parkerat med släckta lysen bakom en liten byggnad. Hade vi givit dem något konkret, vad som helst, hade de kunnat avfärda oss och det vi gör som konst, lek eller möjligtvis någon sorts aktion trots att vi varken var för eller emot något särskilt. Men eftersom vi kollektivt, utan ledning eller formellt beslut, valde att låta ovissheten leva vidare i dessa poliser så kunde de inte göra annat än att hålla oss under uppsikt, nyfikna som de var.

Den korta promenaden på gatorna var ett konstnärligt ordningsbrott, ett enkelt försök att skapa egna kroppsliga erfarenheter av ett konstnärligt förhållningssätt som jag presenterat för gruppen tidigare under kvällen. Prärievargens förhållningssätt – Frihetligt, lekfullt, äventyrligt, utforskande, gränsöverskridande och framför allt olydigt. Totalt omöjligt att förstå sig på med hjälp av ett strikt rationellt och auktoritärt synsätt. Utan ledare och utan uttalad agenda rörde vi oss tillsammans. Vi tog plats i offentligheten men det var ingen uppvisning utan ett konstnärligt försök som i första hand gjordes för vår egen erfarenhets skull. Klart att det blev kortslutning för polismannen med ficklampan. Mötet med ordningsmakten blev en perfekt illustration av just de teman som jag hade presenterat under kvällens föreläsning.

Tack Klotterinstitutet i Sandviken för att ni bjöd in mig och tack alla grymma deltagare för att ni ville vara med och samskapa!

IMG_4147

IMG_4142

 

Fanor för fest och protest

Fanor är symboler, de är något i sig själva men de pekar också mot något annat. Fanor kan uttrycka alltifrån hot och hat till krav på social rättvisa. De kan bidra till att exkludera och inkludera människor i föreställda gemenskaper, men de kan också bära viktiga budskap som ingjuter framtidshopp och sprider kämpaglöd omkring sig eller bara vara festliga stämningshöjare som saknar direkt politisk mening. ”Fanor för fest och protest” var en öppen workshop som jag och min son Albin höll tillsammans inom ramen för Konstfrämjandets 70-årsjubileum den 2 september.

Vem som helst kunde komma och göra en egen fana och framför allt var det barn i olika åldrar som nappade på den möjligheten. Jag har tidigare arbetat med folksamlingar och fanor i offentligheten på olika sätt som låtit konsten överbrygga gränsen mellan fest och protest. Även denna gång var det tydligt att en så enkel sak som att få göra sin egen fana kan bidra till att barn kan ta plats i offentligheten på ett sätt som både är festligt och samtidigt i sig självt utgör en sorts protest.

Jag vill passa på att rikta mitt varmaste tack till det strålande syskonparet Tuva och Alma och till alla andra barn som under dagen kom förbi och knåpade ihop en egen fana. Tack också till Albin som assisterade och till Konstfrämjandet som bjöd in oss till att delta.

2

IMG_1427

IMG_3303fix