web analytics

kinematografi

Att skriva ett filmmanus är enkelt. Regi verkar inte heller särskilt komplicerat. Att på egen hand skriva manus, samla ihop ett bra crew att filma med, införskaffa all teknisk utrustning, fixa alla nödvändiga tillstånd och samtidigt försöka få finansiering till projektet är desto klurigare. Maxat i ordets bokstavliga mening, på ett sätt som både är ansträngande och skitkul på samma gång.

Jag har sett filmen framför mig med fantasins hjälp, flera gånger från början till slut, och det ser verkligen skitbra ut. Nu handlar det bara om att få idén att manifesteras, så att andra människor än jag själv kan få ta del av den. Min förhoppning är att vi kan filma redan nu i vinter och tidigt vår. Den som känner sig manad att på ett eller annat sätt medverka i produktionen är välkommen att höra av sig, det som i första hand saknas i dagsläget är en steadicam-kunnig och en ljud-kunnig person, men det finns säkert behov av andra typer av skills för den som känner sig sugen.

Filmen kan sägas handla om ”rekreation” i en något utvidgad betydelse. Någon deadline finns inte, sånt vågar jag mig inte på längre, men jag vågar i alla fall påstå att den färdiga filmen kommer att bli väldigt bra. Sho!

Maxad vecka!

Den började med ett kärt återseende, nämligen insidan av flyt-tanken. Det är svårt att beskriva för någon som aldrig har provat själv, men det händer något speciellt med en när man ligger naken instängd i en beckmörk tank och flyter helt utan ansträngning i det kroppstempererade vattnet. Man hör inget, ser inget och känner inget, förutom det supersalta vattnet och ens egna andetag. 90 minuter utan intryck, bara rent flyt i världsrymden.

Kanske är det inte så konstigt att resten av veckan fortsatte i flytets tecken. Eftersom jag nyligen sagt upp mig från jobbet för att fokusera helt på konst och uppror så har jag varit sugen på att fylla min tillvaro med nya erfarenheter. Jag vill få ut så mycket som möjligt av den fria tid jag har för tillfället, innan stipendiepengarna tar slut och jag kastas tillbaka in i den bittra verkligheten av inkassokrav och magkatarr. Sagt och gjort, jag har sedan en tid tillbaka ställt mig till förfogande som praktikant, gärna hos någon som arbetar med film eftersom det är i den riktningen jag själv är på väg. Så bara; Swoosh! och plötsligt har jag lärt känna en fantastisk filmskapare som öppnat upp för just den där fria kollaborativa sortens samarbete som jag har längtat efter.

Sen blev det blev dags att avsluta mitt korta (två veckors) inhopp som gästlärare med Den Exploderande Skolan (denna gång på Wendela Hebbegymnasiet) och som vanligt med en egenhändigt ihopsnickrad undervisning. I förrgår redovisade eleverna hur de tacklat uppgiften jag gett dem, en medvetet svår och omvälvande sådan, mer en livsuppgift än en skoluppgift. Det visade sig dock att denna inte alls var något vatten över deras huvuden, utan tvärt om något som uppskattades av de allra flesta. Jag blev så sjukt stolt över deras mod, impad av hur de tolkat och tacklat vad jag föreslagit för dem. Bigup!

Som grädde på moset skriver Jonas Thente igår i sin bokblogg på dn.se om min senaste bok Farligt Land;

”Farligt land är inget reportage utan en nyskapande essä som är något av det bästa på svenska jag har läst i år, och förra året. Det är en drygt 250-sidig essä skriven av en författare som ännu inte är förstörd av kamaraderi, priser, omnämnanden och förlagsfester. Inte ens Konstfack verkar ha polerat bort autenticiteten och den yrvakna nyfikenhet på vad man kan åstadkomma när man låter erfarenheten möta den språkliga gestaltningen och skapa ett tredje. Här finns inga identitetspolitiska klichéer som vädjar uppskattning från likar, ingen avprickad agenda. Wättes identitetspolitiska ambitioner börjar och slutar med hans egen identitet.”

. . . or die trying.

Idag har jag sagt upp mig från mitt brödjobb och kan härmed fokusera fullt ut på konsten och ’Det Stundande Upproret’, det sistnämnda känns särskilt angeläget en sketen torsdag som denna. Jag är medveten om att det säkert kan låta både pompöst och naivt/romantiskt, men för mig är det allvar. Konsten och politiken ser jag för den delen som två helt oskiljaktiga katalysatorer för förändring.

Två saker måste nämnas, apropå det här beslutet. Det ena är att jag tack vare stipendiepengarna sitter på ett stort (om än tidsbegränsat) privilegium, jag kan under ett par månader göra vad jag vill med min tid och har därför också ett ansvar att använda tiden jag har till förfogande på bästa sätt. Det andra är att jag i min undervisning och i min konstnärliga praktik ofta understryker vikten av att ibland ‘omfamna osäkerheten’ för att kunna växa och utvecklas. När (ekonomisk) trygghet ställs mot (själslig/konstnärlig/tidsmässig) frihet på det sätt som mitt ickekonstnärliga arbete den sista tiden gjort så förstår jag att det är dags att kapa bojorna och att ingen annan än jag själv kan göra det åt mig.

Nu ser jag fram emot en period av konstnärlig kamp och politisk kreativitet, tillsammans med alla andra människor som ‘bangar på systemet’ och kollektivt slår tillbaka mot fascister, svartfötter och andra reaktionära krafter i vad som bäst kan beskrivas som ”det högervridna äckelsverige” och i resten av världen.

Dessutom har jag köpt en keps!