web analytics

Gränslöst! – Ett helt ovanligt konstkollo

Idag avslutade vi den fem dagar långa upptäcktsfärd vi varit på tillsammans. Det är helt omöjligt att beskriva den här veckan på ett sätt som gör den rättvisa, men ord som ”maxat” och ”magiskt” kan i alla fall ge en liten fingervisning. Barnen har varit helt otroliga, så himla modiga och roliga och kloka och innerliga och påhittiga! Konstpedagogerna Isabelle och Hanna har också varit fantastiska att samarbeta med och mina vänner Clara och Alva har varit med hela vägen och bidragit massor.

Tillsammans har vi utforskat vad konst kan vara och vad en konstnär kan göra, vilket lett till att begreppet ”konst” gradvis har öppnats upp inifrån. Barnen har under veckan fått egna direkta erfarenheter av konst som något mycket större, friare och vildare än vad de tidigare trott. Konst kan vara lek, äventyr, forskning, fantasi, verklighet, förståelse, förändring, uppror, fest och protest.

Kollot har inte bara handlat om konst utan också om verklig frihet, sprungen ur en grundläggande tillit både till en själv, till andra människor och till ens omvärld. Det har också handlat om rätten att få skapa utan att bli granskad, jämförd, bedömd och betygsatt, vare sig det är ens lärare eller en själv som står för den kritiska blicken och det stränga dömandet. Tillsammans har vi också försökt bygga upp den trygghet och det mod som krävs för att vi ska våga vara sanna mot oss själva, i en värld som tycks kräva av oss att vi gör avkall på vår egen sanning för att bättre passa in i olika normer och system.

Jag är stolt över det vi gjort och tacksam för att jag fick förtroendet att förfoga över så många fina människors tid och uppmärksamhet. Jag har svårt att ens föreställa mig ett uppdrag som skulle kännas mer meningsfullt och lärorikt och inspirerande än det här.

Konstkollot Gränslöst! ägde rum i stadsdelen Årby i Eskilstuna den 12-16 juni. Mer info finns på Eskilstuna Konstmuseums hemsida och ett kort radioklipp finns att höra här.

klättring

ruben

gränslöst

skiss

dans

ligan

avslut

Gatulektion om plats

Idag var den sista dagen av tre som jag spenderat med en fantastisk klass från Södra Stockholms Folkhögskola och kursen Gatans Galleri. Jag valde att bjuda ut gruppen till Järna för att kunna undervisa om plats på hemmaplan. Bland annat har det handlat om hur platser kan undersökas och upplevas genom konsten, men också om hur platser och människor står i ständig relation samt hur vi med enkla medel kan röra oss mer medvetet och fritt både i våra subjektiva inre landskap och i våra delade yttre. Det blev tre dagar fulla av aktionsforskning, gatulektioner och intressanta samtal. Vi har bland annat lallat omkring på Norrtuna, varit ensamma i skogen, irrat (eller drivit) omkring på byn och klättrat i träd tillsammans. Tusen tack för det!

IMG_0126

IMG_0143

Gatulektion om konst och ovisshet

Att ta plats kan vara svårt. Andra människors kritiska blickar kan få vem som helst ur balans, det gäller kanske framför allt unga människor som ständigt utsätts för kritiska blickar både i den digitala världen och i det analoga livet. Förmågan att stå stadigt med en inre trygghet oavsett yttre omständigheter kan som tur är övas upp. Jag själv tyckte länge att det mesta som innebar att stå i andras blickfång var pinsamt, skammen begränsade inifrån mina möjligheter att röra mig fritt och ta mig an världen så som jag önskade. För min del har konsten erbjudit ett sorts frirum där dessa begränsningar kan utmanas och vidgas genom fri lek och kreativa försök. Därför kändes det extra fint att få i uppdrag att gästa en gymnasieklass bestående av 16 grymma bild- och formelever för en förmiddag om ovisshet, frihet, uppror, kaos, ordning, kontroll och samtidskonst.

Ovisshet är ett tema som är centralt i min konstnärliga praktik, men också i vårt samhälle. Jag har tidigare gästundervisat i gymnasieklasser där eleverna är skoltrötta efter nästan tolv år i skolan samtidigt som de inte ser fram emot att gå ut gymnasiet eftersom tillvaron som väntar är så oviss. Vi alla upplever ovisshet olika mycket och på olika sätt men vi alla upplever den, ingen slipper undan. Att möta ovissheten med rädsla leder ofta till ett krampaktigt tillstånd av försök till kontroll och en oundviklig frustration när vi märker att vår makt och förmåga att kontrollera sakernas tillstånd är begränsad. Att istället möta ovissheten medvetet, med en grundläggande tillit till sina egna förmågor att hantera vad som än kommer i ens väg och till att omvärlden är proppfull av möjligheter, det är något helt annat. Skillnaden däremellan var vad jag ville tala om och fysiskt uppleva tillsammans med gymnasieeleverna denna förmiddag.

Att ta plats rent fysiskt genom att gå mitt i gatan utan att be om lov kan vara en omvälvande upplevelse för någon som inte är van vid att ta plats i offentligheten. Att dessutom påkalla allmänhetens uppmärksamhet med hjälp av flaggor och bengaler är att försätta sig i en utsatt men intressant position. Att göra så är att påstå något om en själv och om staden. Det är att på en och samma gång hävda att man själv har rätt att ta plats i staden och att staden inte bara är till för konsumtion och lydnad utan också för experiment, konst och lek. Det är också ett sätt att påstå något om vad konst kan vara och vad en konstnär kan göra. Jag är väldigt glad att jag fick möjlighet att spendera en förmiddag med att samtala, experimentera och reflektera med de medvetna och modiga eleverna i årskurs tre på Viktor Rydbergs Gymnasium vid Jarlaplan.

FullSizeRender(10)

klass3

klass3